Nötbröd Paleo

Nötbröd

  • 2 dl valnötter
  • 2 dl mandlar
  • 1 dl paranötter
  • 1 dl hasselnötter
  • 1 dl sesamfrön
  • ½ dl hela linfrön
  • ½ dl pumpakärnor
  • ½ dl kokosolja
  • 3 ägg
  • 3 skivor torkad, osötad mango
  • 2 msk nyponmjöl
  • 2 msk svartkummin
  • 1 tsk havssalt

Mät upp alla nötter. Blötlägg mangoskivorna i kokande vatten tio minuter och skär sen i små tärningar.  Jag köpte både mango och nyponmjöl på en hälsokostbutik. Svartkummin, Nigella Sativum, finns på välsorterade kryddbutiker eller i orientaliska butiker.

Hacka paranötterna och en del av övriga nötter och mandlar grovt, låt resten vara hela. Blanda nötterna väl med ägg och frön i en bunke. Rör ner smält kokosolja, mangotärningar, nyponmjöl och salt. Blanda om riktigt väl.

Jag gräddade mitt bröd i en lergryta. Blötlägg den först i kallt vatten 20 minuter. Torka ur och klä med bakplåtspapper.

Häll i nötsmeten och pressa ner den jämnt i formen med en slickepott. Lägg på locket och ställ in i nedre delen av en kall ugn, sätt värmen på 175º och grädda i 40 minuter.

Ta ut brödet ur formen, låt svalna en stund på galler. Vira sen in det i en bakduk och låt ligga i rumstemperatur till nästa dag, så mognar smakerna fram mer. Förvara i plastpåse i kylen och skiva eftersom, då håller brödet sig bäst. Eller skiva och frys in.

Du kan också grädda brödet i vanlig, avlång brödform, ca 1,5 liter. Grädda då en timme på 160º. Gott pålägg är mitt avocadosmör.

För att variera brödet kan du istället för mango och nyponmjöl smaksätta det med till exempel;

  • 4 soltorkade tomater, 1 msk oregano och 10 hackade, svarta oliver
  • 1 dl blåbär, tranbär, lingon, havtorn eller hjortron
  • 1 dl av finhackade aprikoser, fikon eller hela russin
  • 2 msk av stött anis, fänkål eller kummin
  • 1 rivet päron och 2 msk stött kardemumma

Inspiration till det här receptet är hämtat från Thomas Rode Andersens Stenålderskost-Kokbok för moderna människor.

Här hos Under vårt tak och Matgiken hittar du originalreceptet.

Nötbröd i lergryta

kommentarer
  1. nwictorin skriver:

    Nyponmjöl låter spännande – det blev jag nyfiken på att testa nu 🙂 Antar att det inte är nåt man hittar på Ica, utan i hälsokostaffärer?

  2. Petra skriver:

    En sån här ruggig dag efter längre tids sol och värme. Rörde ihop den direkt. Tog kardemumma och kanel. Blötlaggda dadlar i småbitar som sötning. Nu är det bara att vänta på eftermiddagsfikat 🙂

    • Kul att jag bidrog till lite trevligt pyssel en sån busvädersdag. Tala om hur det blev sen, efter fikat 🙂

      • Petra skriver:

        Oj, oj så gott! Lätt att överäta om man som jag inte är van vid dadlar om än så lite i brödet.( Lchf / paleo.) Hela familjen var helt sålda. Jag hade gjort paleo-Nutella till de som tål sött så du kan ju tänka dig att brödet tog slut efter några dagar!

        Ska baka det ikväll för jag ska på seminarium i morgon och de har visserligen ketogen-soppa. Men jag vill helt säkert ha något mer med tanke på att det är hela dagen och jag åker 3 timmar tur och retur. Ketogen kost vid Ms, epilepsi, hjärntumörer och lite annat smått och gott för en lchf/ paleo-toking 😉

  3. nwictorin skriver:

    Aha- tack! Jag går till ICA och spanar 🙂

  4. Gunilla Lindahl skriver:

    så synd…nyponmjöl finns ej i mitt skafferi, däremot nyponskal finmalda som jag ska blanda med Jyttemjöl (teff, ört från Afrika)….tar katrinplommon istället för mangon…älskar smaken av ljust nötter o plommon…nu ska här bakas bröd

  5. Molly skriver:

    Vad är det för skillnad på krossade eller hela linfrön? Vad jag förstått så är krossade bättre för tarmen.

    • Jag använder bara hela linfrön eftersom de giftiga ämnen som finns i fröna frigörs när man krossar dem. Linfröoljan är dessutom väldigt känslig och härsknar fort, ytterligare en anledning att inte använda de krossade där oljan frigörs.

  6. […] Bilderna här i början av inlägget är från Turkiet nu i vår, när vi hade en picknick uppe i bergsbyn Tepe, högt ovanför Alanya. Hade köpt färska mandlar på grönsaksmarknaden, som blev ett bra komplement till ägg, salami, oliver, nötbröd och grönsaker. Mandlarna är syrliga och mycket goda. Recept på nötbrödet hittar du Här. […]

  7. […] Kärnorna kan du spara i frysen och använda i brödbak, till exempel i mitt nötbröd. […]

Lämna en kommentar