Chilisås och bokrea

Publicerat: 16 februari, 2014 i Grillat, Såser, Vegetariskt
Etiketter:, , , , ,
Foto Mikael Eriksson

Foto Mikael Eriksson

Chilisås

  • 1 förpackning krossade tomater à 500 gr
  • 2 dl vatten
  • 1 finhackad, röd chili
  • 2 msk olivolja
  • 2 msk vit balsamvinäger
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 tsk vitlökspulver
  • 1 tsk lökpulver
  • 1 tsk salt
  • ½ tsk mald vitpeppar
  • 1 krm malda nejlikor

 

Dela chilifrukten och ta bort kärnorna. Vill du ha en riktigt stark chilisås kan de vara kvar. Värm oljan i en stor kastrull och rör ner chili och kryddor. Låt puttra en minut under omrörning, så kommer smakerna fram mer. Var försiktig så det inte bränns.

Tillsätt krossade tomater, vatten, vinäger och salt. Låt koka upp, sänk värmen och låt puttra i en halvtimme, tills såsen tjocknat lite. Rör då och då, så det inte bränns i botten. Mixa med stavmixer direkt i grytan. Smaka av om det behövs mer sälta eller syra.

Häll upp i ett litermått och fyll chilisåsen med hjälp av en tratt ner i väl rengjorda, varma flaskor eller burkar.
Skruva på locket direkt.  Eftersom såsen inte innehåller socker så blir hållbarheten inte mer än en vecka. Frys in det som blir kvar i små burkar och ta fram eftersom.

Vill du ha en mildare sås som smakar mer som ketchup, uteslut bara den finhackade chilin. Passera den mixade såsen genom en nätsil.

Receptet kommer från min kokbok Grillmat LCHF. Under bokrean som startar den 24/2 kan du köpa den för bara 55 kr här på Bokus. Du kan förhandsboka den redan nu.

Grillmat LCHF

kommentarer
  1. Ann skriver:

    Jag gjorde denna chilisås i slutet av augusti och blev väldigt nöjd. Jag hade faktiskt min i kylen i flera veckor utan problem. Det som blev över hade jag hällt i små rena glasburkar och sedan ställt dem upp och ned. Inget mögel och konstig lukt eller smak när jag använde den sista burken.

    Jag hade min chilisås till din ”Köttfärssås i Crock-Pot som jag tyckte blev riktigt god.

Lämna en kommentar