Gästrecept: Stekt blomkålsris med hetta från Strictly Paleo…ish!

Publicerat: 3 februari, 2014 i Recept från bloggvänner, Vegetariskt
Etiketter:, , , ,
Stekt blomkålsris från Strictly Paleo...ish!
Hej!
Jag som idag har äran att göra ett gästinlägg hos Birgitta heter Peter, och driver sedan ca. två år receptbloggen ”Strictly Paleo…ish!”.
Bloggen är visserligen skriven på engelska, men alla recept har samtliga mängdmått, vikter, temperaturer etc. angivna både i amerikanska och svenska mått, så det är inte krångligt alls att följa recepten (och kommentarer och frågor mottages gärna på både svenska och engelska, så är det något du undrar är det bara att fråga!).
Det var inte helt utan beslutsångest jag valde ut vilket recept jag skulle dela med mig av här idag, men till slut valde jag ett enkelt och snabbt tillagat recept på ett tillbehör som jag tror faller de flesta i smaken.
”Blomkålsris” är ett vanligt tillbehör inom så väl Paleo/Primal- som LCHF-världen, så det i sig är ingen nyhet.
Dock är det oftast bara rivet och kokat, vilket enligt mitt tycke lätt blir lite…tråkigt. Saken är att det är så lätt att göra ”vanligt” blomkålsris otroligt mycket mer intressant genom lite enkel smaksättning, och det är just vad jag vill visa ett exempel av genom dagens recept!
Om du är nyfiken på fler av mina recept så är du varmt välkommen att kika in på http://strictlypaleoish.com!
(…och om du gillar det du ser och vill bli notifierad när jag postar nytt, så kan du enkelt ange din mailadress på sidan och få ett mail varje gång något nytt dyker upp! (Jag finns även på Facebook, Twitter, Pinterest och Google+, länkar finns på min site.))
Så…nu när du känner till lite om mig, vad jag gör och vart du hittar mig, så är det väl ändå hög tid att komma till själva receptet?!
Självklart! Här kommer det…hoppas du gillar det!
Med varmaste hälsningar,
Peter – Strictly Paleo…ish!
Blomkålsris från Strictly Paleo...ish!
STEKT BLOMKÅLSRIS MED HETTA
Räcker till: 2-4 personer
Förberedelse: ca 10 minuter
Tillagning: ca 10 minuter
Totalt: ca 20 minutes
Kategori: Tillbehör
Det här behöver du:

  • 1 blomkålshuvud
  • 1 gul lök (finhackad)
  • 2-3 vitlöksklyftor (pressade)
  • 2 matskedar hackad färsk persilja
  • 3 matskedar kallpressad kokosolja
  • Chili flakes (efter smak)
  • Salt (efter smak)
  • Grovmalen svartpeppar (efter smak)
Så här gör du:
1. Riv blomkålshuvudet till ”ris” över den grova sidan på ett rivjärn (eller använd en matberedare om du föredrar det).
2. Hetta upp kokosoljan i en stor stekpanna.
3. Lägg i löken, vitlöken och persiljan, och stek ett par minuter tills löken börjar bli genomskinlig.
4. Tillsätt blomkålsriset och stek i ca. 5 minuter till medans du rör om då och då så att allt blandas jämt.
5. Smaksätt med chiliflaks, salt, och peppar efter eget behag.
(Börja med lite chili flakes och smaka av tills du nått hettan du önskar. Det ska vara en behaglig, inte bedövande, hetta…
Servera det gärna till fisk, fågel eller fläsk.)
 
kommentarer
  1. Jag steker också mitt blomkålsris, det är galet gott!
    Tack för inspiration till ny smaksättning!

  2. nwictorin skriver:

    Men så läckert detta låter! Håller med om att ”vanligt” blomkålsris kan bli lite tråkigt, och har funderat på hur man skulle kunna hotta upp det lite. Jag ska definitivt provlaga ditt recept- tack så mycket för att du ville dela med dig av det 🙂

  3. Janicke skriver:

    Brukar hotta upp mitt med vitlök och parmesan.
    Ska laga ditt nästa gång!

  4. […] servera som en köttgryta med till exempel blomkålsris eller surkål.  Den är också god att äta som pålägg på rostat bröd med en sallad […]

Lämna en kommentar