Fiskgratäng Paleo/LCHF med champinjoner och dillsås

Publicerat: 16 januari, 2014 i Fisk
Etiketter:, , , ,

Fiskgratäng Paleo/LCHF

Fiskgratäng 4 port

  • 800 g fiskfilé, jag hade havsaborre
  • 200 g champinjoner
  • 10 cm strimlad purjolök
  • 50 g stekfett
  • ½ citron
  • Havssalt och nymald vitpeppar

Gratängtäcke

  • 2 dl kokosgrädde
  • 1 dl majonnäs
  • 1 dl mandelmjöl
  • 1 dl finhackad dill
  • Havssalt och nymald vitpeppar
  • 8 cocktailtomater

Sätt ugnen på 175º. Skär fisken i bitar och lägg i en ugnsform smord med olivolja. Jag tog två mindre formar så hade vi gratäng till två måltider. Salta och peppra fisken på båda sidor, låt stå och dra till sig kryddorna en stund.

Skär champinjonerna i halvor och dem i skivor. Stek tillsammans med purjolöken så de får lite färg. Krydda med salt, peppar och pressad citron. Låt citronsaften koka in i svampen. Fördela svampen över fisken.

Vispa ihop kokosgrädde, majonnäs och mandelmjöl. Krydda och blanda ner dillen. Fördela gratängsåsen över fisken och champinjonerna till ett jämnt täcke.

Skär tomaterna i fyra delar och garnera gratängen. Grädda i ca 30 minuter. Servera med broccoli och en grönsallad.

JanFiskgratäng med champinjoner och dillsås

kommentarer
  1. Lena skriver:

    Mina tonårsdöttrar gillar inte fisk något vidare. Den ena kan äta vit fisk men den andra äter ”bara” lax. Jag provade detta recept och hon som bara äter lax smakade och sa: Detta är den godaste fisk du lagat, går att äta igen. TACK för receptet

  2. Åsa Bergman skriver:

    Fiskgratängen var jättegod som alla andra recept du gör Birgitta. Blev så frisk smak av citronen.

  3. Emma skriver:

    Fantastiskt gott! Detta kommer vi äta många fler gånger i vår familj. Tack för receptet! 🙂
    Jag använde dock torsk och lax blandat, för det var det jag hade hemma…och så skippade jag dillen, för det äter inte min man. Jag kokade potatis och hade till också. supergott! 🙂

  4. Zanna skriver:

    Så god och lättlagad gratäng!!!! Tack!

  5. Karin Inglander skriver:

    Den här rätten blev så god! Gjorde som Kajsa Warg, så det blev gul lök istället för purjo, karljohan och gul kantarell istället för champinjoner, och typ dubbelt så mycket av dessa över fisken. Överst haricots verts istället för tomater. Supergott! Kommer jag göra fler gånger.

Lämna en kommentar