Ugnstorkade tomater som tapas

Tapastips – Marinerade ugnstorkade cocktailtomater

  • 250 g cocktailtomater
  • Torkad timjan eller oregano
  • Flingsalt
  • Macadamiaolja eller olivolja

Ugnstorkade cocktailtomater

Halvera tomaterna och lägg i en ugnsform. Strö lite flingsalt och torkad timjan över. Torka i ugnen på 75° i 6 timmar.

Lägg i burk och täck de varma tomaterna med olja. Se till så att oljan står ca 1 cm över tomaterna. Om inte syret kommer åt tomaterna så håller de länge. Oljan kan sen tomaterna tagit slut användas till en god dressing.

Jag serverade tomaterna med lufttorkad salami på nötkött från Sveom i Kaxås, köpt på Gårdsbutiken på Frösön, en härlig butik med bara ekologiska produkter. Macadamiaoljan köpte jag också där.

I morgon den 4 juni bjuder jag på Spröda frökex från Huså Bröd och signerar mina böcker i Gårdsbutiken på Hornsgatan 7. Hoppas du kan komma förbi, jag är där mellan klockan 15 och 18.

Gårdsbutiken på Frösön

Gårdsbutiken på Frösön

Jag njöt väldigt mycket av att ta en vecka borta från datorn under min semester förra veckan på det fantastiskt lugna och fina grotthotellet Aspros Potamos i Makrigialos på Kreta. Så jag har bestämt mig att bloggen får vila ett tag till, återkommer när lusten att sitta inne och skriva recept kommer åter.

Under tiden har du mängder av recept att provlaga om du letar dig bakåt i arkivet. Eller också tar du en titt i någon av mina kokböcker.  Jag fortsätter att blogga som vanligt under sommaren på Kostrådgivarna. Ha en skön sommar 🙂

Aspros Potamos

Aspros Potamos, Makrigialos

 

kommentarer
  1. Bente Karlsson skriver:

    Kan förstå att du vill vila från bloggandet. Kommer att sakna dig. Trevlig sommar.

  2. Camilla skriver:

    Kommer att sakna dina dagliga ” mat tips” på mejlen! 😉 Förstår dig dock. När vi reste bort en vecka gjorde vi samma sak, ingen tv, inga mobiler och ingen iPad, såå skönt. Det höll i sig även en vecka efter vi kom hem! 😄

    • Visst är det skönt att lämna mediabruset, verkar som det bara surrar mer och mer hela tiden. Du får tittat in lite då och då och läsa ”gamla” recept om saknaden blir för stor 😉

  3. Camilla skriver:

    Kram och ha en underbar ” ledighet” ☺️

Lämna en kommentar