Grekisk tomatomelett

Publicerat: 11 juni, 2014 i Frukostmat, Gröna tillbehör, Tapas och plockmat, Vegetariskt
Etiketter:, , , , , , , , ,

Grekisk omelett med tomat

Grekisk omelett med tomat

Idag får du ett enkelt recept på en fantastiskt god omelett. Åt den häromveckan på Kreta, bilden efter receptet är från restaurang Piperia i Pefki, Makrigialos.

Här kan du läsa mer om min resa inne på Kostrådgivarna.se. Fortsätter nu min ledighet, återkommer när andan faller på 🙂

Grekisk tomatomelett 1 port

  • 6-8 cocktailtomater
  • 3 ägg
  • 2-3 msk olivolja
  • Havssalt
  • 1 msk hackad timjan och oregano

Skär tomaterna i små tärningar. Stek dem några minuter i olivoljan, krydda med salt. Vispa upp äggen med lite salt och häll det över tomatfräset. Rör inte så mycket mot botten som när du gör en vanlig omelett, den här ska inte bli lika fluffig.

När äggen stelnat, vänd omeletten upp och ner över en tallrik, servera med hackade örter och lite extra olivolja.

Tomatomelett på restaurang Pieperia, Pefki

kommentarer
  1. Camilla skriver:

    Hej!
    Oh så glad jag är att matrecepten fortfarande kommer ! 😀
    Vi gör nästan samma sak, men vi skär tomaterna i lite tjockare skivor, skär bort det gröna hårda! Stek i olivolja så att vätskan från tomaterna avdunstar.
    Häll ner äggröran, med salt ( jag använder herbasalt, örtsalt) krossad svartpeppar och oregano.
    Stek så att ytan stelnar, stjälp ner på en tallrik!
    Njut! 😍

  2. Marika skriver:

    Grekerna är fenomenala på omeletter! Jag brukar alltid ha svårt att bestämma mej men har inte behövt bli besviken. Idag ska jag laga den här tomatomeletten, jag tror hårt på den. 🙂

  3. Gäst skriver:

    Jättegott, det blev en bra fortsättning, har nyss varit på Rhodos:
    http://www.njordofgreece.com/lchf-2015-annika-dahlqvist

Lämna en kommentar