Gästrecept: ”Ägglatte” från CrossFit Coach/Atlet

Publicerat: 27 januari, 2014 i Drycker och smoothies, Frukostmat, Recept från bloggvänner
Etiketter:, , , ,
Foto Emma Karlsson

Foto Emma Karlsson

Dagens gästbloggare är Emma Karlsson från bloggen CrossFit Coach/Atlet. Bloggen innehåller mycket om träning och goda Paleorecept.

”Ägglatte” 1 Kopp/Portion

  • 1 ägg
  • 1 tsk-1msk kokosolja (Ju mer kokosolja, ju mer mättande)
  • (Kanel/kardemumma/vaniljpulver/kakao/pepparkakskrydda)
  • 1/2 – 1 kopp nybryggt kaffe
 
Mixa ägg och kokosolja i en skål med höga kanter (Tips är att ta en mixerskål), och ju mer du mixar ju mer skum får du. Krydda sedan med någon god krydda som exempel kanel, kakao, pepparkakskrydda osv eller någon annan krydda du gillar, eller så tar du inget av det alls, det funkar lika bra!
Sen häller du i nybryggt kaffe och stavmixar igen. Mer mix = mer skum!
Klart! Toppa med kanel efter du hällt upp i koppen!
kommentarer
  1. Åsa Schritter skriver:

    Alltså, ett rått ägg och kokosolja, alltså kokosfett som man värmer så det blir rinnande?

  2. Ia skriver:

    Undrar när jag ska ta mig i kragen och prova detta….jag börjar med att köpa kokosolja imorgon så kanske det blir på onsdag och sen hoppas jag att jag blir positivt överraskad!!!!

  3. Ingrid Johansson skriver:

    Gillar inte tanken på att äta rå äggvita. Hur blir det med bara gula?

  4. Ewa skriver:

    godare tycker jag är att ha espressokaffe eller pulverkaffe (sånt som löser sig i varmt vatten, vet inte hur det heter på svenska 🙂 ) Jag dricker sällan kaffe, gillar det inte men på det här viset är det en jättegod frukost ibland.

Lämna en kommentar