Renkalvsylta med syrlig mangold

Publicerat: 3 augusti, 2014 i Gröna tillbehör, Nötkött, Vilt
Etiketter:, , , , , , , , , , ,

Renkalvsylta med syrlig mangold

Syrligt grönsaksfräs 1 port

  • 2 dl finstrimlad mangold eller rödbetsblast
  • 1 schalottenlök
  • 2 msk ankfett eller annat stekfett
  • ½ msk äppelcidervinäger
  • Havssalt och vitpeppar

Skär löken i tunna klyftor. Hetta upp ankfettet och fräs löken ett par minuter utan att den får färg. Tillsätt mangolden. Rödbetsblast blir också riktigt gott och nyttigt att steka eller ha i soppa, så kasta inte bort den.

Fräs nån minut, krydda och häll på äppelcidervinäger. Låt vinägern koka in och servera till sylta istället för rödbetor. Jag köpte renkalvsylta från Grannens Chark i Hammerdal.

Här hittar du recept på min hemgjorda kalvsylta.

Ankfett har jag inte testat tidigare, det gav riktigt god smak till grönsaksfräset. Hittar du det inte i din butik så kan du beställa här.

Ankfett - Graisse de Canard

 

kommentarer
  1. Anneli skriver:

    I Frankrike äter man allt på rödbetan berättade en vän för mig en gång.Blasten hackar de och har i en slags smet som de steker plättar av, stjälkarna kokas och äts som sparris och rödbetorna kokas och äts ”som vanligt”. De gör liksom en hel rätt (nästan) bara av rödbeta! 😀

  2. Anneli skriver:

    Tack Birgitta!! Har ju sett receptet förut, och t o m sparat det på min dator nånstans….. men jag hade totalt glömt bort det! Jag bara måste ju pröva att göra dem denna gång!! 😀

Kommentera

