Laxbakelse med räkor Paleo/LCHF

Publicerat: 26 april, 2014 i Fisk, Skaldjur, Tapas och plockmat
Etiketter:, , , , , , , ,
Foto Mikael Eriksson

Foto Mikael Eriksson

Laxbakelse med räkor 2-4 port

  • 100 g gravad eller rökt lax i skivor
  • ½ dl majonnäs eller kokosgrädde
  • 2 msk hackad dill
  • 1 msk hackad gräslök
  • 1 tsk pressad citron
  • Lite havssalt och peppar

Skär laxskivorna i riktigt små tärningar. Rör ner de hackade örterna och citronsaften i majonnäsen. Tillsätt den tärnade laxen, smaka av med lite kryddor och blanda väl.

Forma laxbakelsen genom att pressa ner den i några små formar klädda med plastfolie. Täck med plast och ställ i kylen någon timme, så håller den ihop bra när den tas ur formen.

Eller forma den till små ägg med hjälp av en sked doppad i varmt vatten.

Servera med salladsblad, citron, avocado och skalade räkor.

Originalreceptet kommer från min kokbok LCHF för seniorer som jag skrev med Dr Annika Dahlqvist. Just nu kan du köpa den för bara 50 kr på Förlagsbutiken.

Flertalet recept i boken innehåller grädde och ost men är enkla att omvandla till Paleo, precis som jag gjort med laxbakelsen.

https://i0.wp.com/media.pagina.se/produkter/omslag/5/9172412/9172412305.gif

kommentarer
  1. WildRag skriver:

    Det står creme fraiche, men du kanske har ändrat i receptet till mejerifritt fast det står kvar i instruktionerna? Funkar det verkligen med kokosgrädde, om det ska bli fast?

    • Tack för det, missade när jag ändrade. Ja, det funkar bra med kokosgrädde också 🙂

      • WildRag skriver:

        🙂 Och då menar du alltså rätt ur paketet, inte sådan kokosgrädde man kyler, får bort vattnet och brukar ha som vispgrädde?

        Jag äter ju kefir, så jag kan ta färskost när jag ändå behöver vassla, annars min kefircreme fraiche (eller en blandning av detta – det brukar en bekant till mig köra när hon gör s.k. ”ostbomber”). Passar såklart bara oss som ”fuskar” med lite hemgjord kefir. Laktosfritt men inte kaseinfritt.

        Jag provade också att syra Santa Marias kokosgrädde, och den hade en period då den var tjockare och nästan lite som kolsyrad. Fast efter två dagar i kylen, blev den rinnig, eller om jag råkade ta det översta extratjocka utan att fatta att jag borde rört om. Bra produkt i alla fall, om man gillar syrat med kokossmak. Denna kan ju blandas med majonnäs.

      • Ja, antingen kokosgrädde ur paket eller det översta, tjocka lagret i kokosmjölken. Häftigt med alla dina syrningsprojekt 🙂

  2. WildRag skriver:

    Jag älskar syrat. Passar min mage så bra också. Jag har skrivit en hel del om vad jag gör på min blogg (klicka på mitt namn här). Om fisk, kefir och grönsaker, och hur jag gör med proportioner salt o.s.v.

    Nu har jag lärt mig ännu mer, så jag borde väl skriva fler inlägg. Få se när jag samlar mig.

  3. […] 3.2.2802 Recept från Birgitta Höglund […]

Kommentera

