Lär dig mer om Paleo

Publicerat: 25 mars, 2014 i Lär dig mer om Paleo
Etiketter:, , , , , ,
Bilden lånad från Eat Drink Paleo

Bilden lånad från Eat Drink Paleo

Snabbkurs i stenålderskost

Sen jag började blogga har jag fått flera förfrågningar från läsare som vill lära sig mer om Paleokosten.

Här har jag samlat några intressanta länkar som på ett mycket lättfattligt sätt berättar om grunderna i den här hälsosamma kosten.

Vill du fördjupa dig ännu mer så sök runt på nätet, det finns mängder med informativa sidor på både svenska och engelska.

Snabbguide – Primalisten

Äta enligt Paleo – Under vårt tak

Starta med Paleo – Under vårt tak

En råvaruguide för Paleokost – Under vårt tak

Paleoskolan del 1 – Fyscoachen

Paleoskolan del 2 – Fyscoachen

Maten genom evolutionen – PriMaten

Detta kan du äta – Swedish Paleo

Svensk långtidsstudie på Paleokost – diabetes.doc

På engelska

The Definitive Guide to the Primal Eating Plan – Mark’s Daily Apple

What is Paleo? – Eat Drink Paleo

Is Paleo Healthy for Women? – Paleo Leap

För fler tips och råd hur du lyckas med naturlig matlagning, köp gärna min senaste kokbok Långkok för LCHF och Paleo. Där hittar du mängder med recept och får lära dig många av grunderna i köket, som till exempel hur du enkelt kokar egna fonder.

Recepten i boken är förstås helt glutenfria. Jag har smör och grädde i en del, men det finns även många mjölkfria. Du kan annars byta ut grädde mot kokosgrädde och smör mot kokosolja eller annat stekfett i de flesta recepten.

Klicka på bilden nedan så kan du läsa mer om den bästa bok jag skrivit 🙂

Förordet av Ann Fernholm, som skrivit boken Ett sötare blod, är en njutbar läsupplevelse där hon beskriver sin upptäcktsresa i långkokens värld och förklarar hur naturliga fetter gör att vi mår riktigt bra. Besök hennes hemsida Här.

En annan bok i ämnet som är mycket läsvärd är Kostdoktorn Andreas Eenfeldts Matrevolutionen, du kan läsa första kapitlet gratis Här.

Långkok

kommentarer
  1. Cavewoman skriver:

    Birgitta, tack för alla dina härliga recept. Har också ätit Lchf förut men sedan ett år tillbaka äter jag Paleo. Har skaffat en pärm med plastfickor och där samlar jag paleo-recept under olika flikar. Har skrivit ut nästan alla dina recept. En liten önskan, kan du inte paleolisera Biff Stroganoff?

    • Hej Cavewoman, roligt att höra att du också mår gott av Paleo och att du tycker om mina recept. Visst kan jag göra en Stroganoff. Tar det när jag kommer till Turkiet om några veckor igen, där har vi tillgång till fantastiskt gräsbeteskött hos slaktaren 100 m från där vi bor 🙂

  2. Catharina skriver:

    Vad tror du om att äta paleo om man har 15 kilo att gå ner?
    Jag är ganska kolhydratkänslig och mitt i klimakteriet, med allt vad det innebär. Dessutom har jag jojobantat hela mitt liv.
    Jag är intresserad av paleo eftersom jag är reumatiker och jobbar på att bli frisk från det.
    Tack för alla fina recept!

    • Tack, kul att höra att du tycker om min mat. Tror absolut att du kan gå ner på Paleo, särskilt om du kör en lite extra fet variant, som jag gör i mina recept.

      Frukt använder jag bara i maten, inte mellan målen. Äter en del rotfrukter, men mest ovanjordsgrönsaker. Ta det sakta men säkert så tror jag du lyckas nå dina mål 🙂

    • Cavewoman skriver:

      Tack Birgitta!, ser fram emot en Paleo variant av Biff Stroganoff. Härligt att bara ha 100 m till slaktaren. Själv köper jag bara gräsbeteskött från Gröna Gårdar i Bohuslän. Bor hyfsat nära så jag åker till slakteriet i Uddevalla och köper, men hundra meter det slår jag inte!. Ha det gott!

Kommentera

