Kokosgröt Paleo/LCHF – Gästrecept från Facebookgruppen Uppkäftiga Diabetiker

Publicerat: 10 mars, 2014 i Frukostmat, Paleogröt och smoothies, Recept från bloggvänner, Vegetariskt
Etiketter:, , , , , , ,
Kokosgröt Foto Bettan Sjögren

Kokosgröt Foto Bettan Sjögren

Facebookvänner
Dagens gästinlägg är lite annorlunda än tidigare, det hänvisar inte till en Paleoblogg. Jag blev kontaktad av Bettan Sjögren på Facebookgruppen Uppkäftiga Diabetiker som bad om hjälp att sprida gruppen, så fler får ta del av kampen att sprida bra kostråd till diabetiker och andra som vill förbättra sin hälsa.
Så här skriver Bettan om bakgrunden till gruppen och deras arbete för att dela med sig av kunskapen om hälsovinsterna av att äta en kost med få kolhydrater men med hög andel fett. Jag hjälper gärna till att sprida det här budskapet till så många som möjligt, hoppas du gör det också.
”Jag hittade, efter 39 år med diabetes, med mängder av komplikationer och en ständig känsla av att vara totalt misslyckad, LCHF för några år sedan och fick därefter  tillbaka hoppet om att leva.När jag märkte hur det är meningen att en diabetiker ska äta kände jag att jag blev mer och mer förbannad på hur lurade jag och andra diabetiker är.
Jag hade en tid funderat på att starta någon form av uppror mot vården och av en händelse ”träffade” jag på en man på Facebook och vi startade en grupp för att stötta andra diabetiker och sprida kunskapen om LCHF till så många som möjligt.Gruppen växte så det knakade och jag kände mig väldigt glad och nöjd. MEN av olika anledningar, mot min vilja, ändrades gruppen från att ha varit öppen till sluten. Det gjorde att jag tyckte att syftet med gruppen blev förstört och jag hoppade av. Ledsen och besviken kom jag i kontakt med 3 andra medlemmar ur gruppen som inte heller gillade förändringen. Vi bestämde oss helt sonika för att starta en ny grupp;Uppkäftiga Diabetiker – mot sockersjuka kostråd!

Vi vill bl a;
-sprida kunskapen till ALLA.
-synas och höras så mycket som möjligt.
-så småningom göra någon form av upprop.
-stödja och peppa diabetiker till att våga gå emot vårdens sjuka kostråd.
-samla in så många anekdoter/historier som möjligt för att visa att vi inte bara är ”enstaka fall” som många sk experter påstår.

För att lyckas med detta behöver vi bli fler. Vi har funnits i snart 1,5 månad och är 260 medlemmar, vilket är jättebra, MEN för att göra verklig skillnad behöver vi vara mååånga!! 🙂
Så alla som vill göra skillnad och hjälpa oss i kampen är välkomna till vår härliga grupp!
Vänliga hälsningar Bettan Sjögren

Här kommer en av mina frukostfavoriter. Inspiration till receptet hittade jag hos Cecilia Folkesson.

Kokosgröt 1 port

  •     2 ägg
  •     1 dl kokosgrädde
  •     1 msk kokosmjöl
  •     1 msk kakaosmör
  •     1 msk kokosolja
  •     1 tsk mald kardemumma
  •     ½ krm vaniljpulver
  •     Några korn havssalt

Smält kokosgrädde, kokosolja och kakaosmör i en kastrull på svag värme. Vispa ner ägg och kokosmjöl kraftigt och låt sjuda nån minut under omrörning, tills det tjocknar.

Smaksätt med kardemumma, vanilj och lite havssalt. Saltet förhöjer smaken rejält. Servera med en osockrad sylt eller bär och kokosmjölk.

kommentarer
  1. Jenny skriver:

    Har någon av er testat att göra i ordning denna ex dagen före den ska ätas för att sedan värma upp den? Ska snart i väg på en fjällresa och bör då ha med mig lite ”färdigmat” 🙂

    • Den kan nog bli lite klumpig. En av favoriterna när jag var liten var uppstekt gröt. Mycket godare än det låter och perfekt för dig att ta med färdig gröt i en burk och bara skära upp den stelnade gröten och steka till frukosten. Sylt och kanel till, så blir det hur läckert som helst 🙂

  2. Ewa skriver:

    Sylt?

Kommentera

