Gästrecept: Tomatsoppa med köttfärsbiffar från Fyscoachen

Publicerat: 10 februari, 2014 i Färsrätter, Nötkött, Recept från bloggvänner, Soppor, Vilt
Etiketter:, , , , ,

Tomatsoppa från Paleo - Naturlig mat & livsstil

Gästrecept från Paleobloggvärlden

Idag är det Åsa Söderberg från bloggen Fyscoachen som delar med sig av ett favoritrecept.

Åsa är sjukgymnast, kostrådgivare, personlig tränare och numer också författare till den mycket intressanta boken Paleo – Naturlig mat & livsstil.

Paleo - Naturlig mat & livsstil

Boken, som är den första renodlade Paleoboken på svenska, innehåller förutom en grundlig genomgång av vad Paleo innebär även recept och träningstips.

Så här skriver Åsa:

En av mina absoluta favoriter! Hoppas att den också blir din.

Tomatsoppa med köttfärsbiffar ca 20 köttfärsbiffar

  •  600 g nötfärs/älgfärs
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 5 soltorkade tomater
  • 1 msk dijonsenap
  • 1 ägg
  • 1 msk timjan
  • havssalt
  • svartpeppar
  1. Hacka och stek löken och vitlök.
  2. Klipp soltorkade tomaterna i små bitar och blanda ihop med löken, senapen och köttfärsen.
  3. Knäck ägget och rör ihop. Krydda med salt, svartpeppar och timjan.
  4. Forma till små biffar och stek i stekpannan.

Tomatsoppa 4 portioner

  • 1 msk kokosolja
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 dl vatten
  • 2 burkar krossade tomater
  • 1/2 burk kokosmjölk
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 tsk ekologisk buljong
  • havssalt
  • svartpeppar
  • basilika
  • oregano
  1. Skala och finhacka gul lök och vitlöksklyftan. Stek i kokosolja.
  2. Koka upp krossade tomater, kokosmjölk, buljong och vatten. Smaka av med salt, svartpeppar, basilika, oregano.
  3. Koka upp ca 10 min.
  4. Lägg biffarna i tomatsoppan och garnera med färsk basilika.
kommentarer
  1. annaoyes skriver:

    Mm, låter ljuvligt! Den ska jag prova!

  2. Fyscoachen skriver:

    Tack för att du publicerade mitt recept:-) Ha en bra dag!

  3. […] delar jag med mig av ett recept från min bok på Birgitta Höglunds paleoblogg. Så varför inte göra tomatsoppa med köttfärsbiffar till middag? En av mina absoluta favoriter, […]

  4. Lina K skriver:

    En bok alla borde ha hemma! Har testat de flesta recepten och fått många favoriträtter!!!

  5. Ethel Loberg skriver:

    Jag har inte tagit steget till kokosmjölk ännu utan använder grädde till det mesta. Är det för att undvika laktos eller är det för smakens skull som kokosmjölk används i matlagning?

    • För mig är det för att undvika laktosen, mår bättre med mindre mängder, blev lite väl mycket under de första 4 åren med lågkolhydratkost/LCHF. Min nya blogg skriver jag helt mjölkfri eftersom det idag inte finns så många helt mjölk- och glutenfria recept, fått många förfrågningar just på såna rätter. Mat som passar både allergiker och renläriga Paleo-ätare 🙂

  6. Åsa Mattsson skriver:

    Hej! Jag tål inte mjölk och därför passar Paleokosten mej riktigt bra! Men jag undrar varför det inte används mandelmjölk, är det kolhydratmängden eller nåt annat? jag brukar använda det istället för kokosmjölk ibland, då jag inte vill ha kokossmak på precis allt.
    Tomatsoppan ska jag däremot pröva med kokosmjölk, snarast! 🙂

    Hälsningar Åsa

  7. […] Den här soppan dyker upp lite överallt på sociala medier och alla höjer den till skyarna. Med all rätt, vi testade den ikväll och den var verkligen god och nyttig. Här hittar du receptet. […]

Kommentera

