Långkokt köttfärssås

Publicerat: 8 februari, 2014 i Färsrätter, Lamm, Långkok i olika grytor, Vilt
Etiketter:, , , , , ,

Köttfärsröra Paleo

Köttfärssås 2-3 port

  • 400 g blandfärs, jag hade älg och lamm
  • 50 g stekfett
  • 1 stor rödlök
  • 1 stor morot
  • 1 liten zucchini
  • 1 röd paprika
  • 1 grön paprika
  • 2-3 dl vatten + 1 dl kycklingfond eller kalvfond
  • ½ dl tomatpuré
  • 2 msk torkad oregano
  • 1 msk Worcestershiresauce
  • 1 msk balsamvinäger
  • 1 msk paprikapulver
  • Havssalt och peppar

Köttfärsröra

Skär alla grönsaker i små tärningar. Fräs dem en stund och tillsätt färsen och tomatpurén. Låt bryna några minuter så blir tomatsmaken mildare. Krydda och häll på fond+vatten, börja med den mindre mängden.

Koka upp och låt puttra på svag värme i 1-2 timmar, ju längre desto godare. Servera med strimlad salladskål, purjoringar och färsk timjan.

Den här köttfärssröran gjorde jag inför en flygresa nästa vecka, den är perfekt att ha med som färdkost. Riktigt god även kall och inga problem att ta med genom säkerhetskontrollen. Jag tar med den fryst så har den tinat lagom tills det är dags att äta.

kommentarer
  1. […] så bryn den med en hackad lök och blanda ner kryddorna och salta, låt fräsa 20 min.  Den här långkokta köttfärssåsen passar också bra att använda till den här […]

  2. WildRag skriver:

    Brasklapp: jag fick kasta liknande mat i säkerhetskontrollen. När det gäller sådan sås, keso och liknande ”halvfast” så kan det bli lite hur som helst efter hur just de som är där då tolkar. 😦

    Oöppnad keso har jag också fått kasta.

    Vad är skillnaden mot en vanlig köttfärssås förresten mer än att den kokar längre? Att du tillsatt mer vätska så den KAN koka längre (ser iof inte så ut, då jag tillsätter tomatkross/passerad tomat i ungefär den mängden när jag INTE låter det koka länge)?

    Jag tillsätter alltid flera dl buljong (och en förpackning tomatkross/passerad tomat) så min måste koka rätt länge för att reducera lite. Härliga fläckar när man kokar sådant med locket av!

    Men ibland finns (i buljongen) eller utlöses så mycket gelatin att det är aladåb att äta kall 🙂

    • Har faktiskt aldrig råkat ut för det. Kanske för att min köttfärssås innehåller så mycket fett så den stelnar ordentligt nr den är kall. Köttfärsen här i Turkiet är betydligt fetare än den svenska och innehåller säkert även en hel del mer gelatinämnen.

      När man långkokar en köttfärssås så blir färsen väldigt mör, den smälter i munnen. En snabblagad på svensk nötfärs och älgfärs blir lite gnisslig när man tuggar den… Jag vill inte ha en så ”blöt” sås, därför tillsätter jag inte så mycket vätska.

      • WildRag skriver:

        Aha, då är det nog därför som den kom igenom. Jag tycker nog det faktiskt går lite långt om man kallar keso för vätska.

        Men du gillar att äta såsen kall även om den stelnat? Pastitio, moussaka, lasagne m.m. (numer i stärkelsefria varianter) är gott kallt iofs, även om de stelnar av fett och/eller gelatin.

      • Ja, den blir suveränt god även kall och stelnad 🙂

  3. Maria skriver:

    Riktigt god köttfärs/ köttfärsröra! Tack för att du delar med dig av dina fantastiska recept! 🙂

Kommentera

